DOROTEA HEMBYGDSFÖRENING

En del av kulturen i Dorotea

Knallar 2024

BERGMANS FISK: Känner många till, mycket goda produkter, fått många priser för sina goda produkter.

EDHE GÅRD: En ostproducent från Junseletrakten, mycket goda ostar, gjorda av mjölk från Fjällkor.

GILDA: Fina ullprodukter

NINA OSCARSSON: Fina ullprodukter, exklusiva fårskinn, sittdynor, ulltavlor m.m

MARIKE: Hemslöjdsprodukter m.m

LENA SJÖLANDER: Textilhantverk m.m

LENA-MARIE ERIKSSON: Loppis

RUNE HÄLLQVIST: Första hjälpen produkter

BIBI PÅLSSON: smycken och stickat

BRIAN OCH LAIDI MORRIS: Sylt, bullar och kakor

PATRIK MIKAELSSON: Böcker, eget skrivet material

SVÄRDS HAMBURGERVAGN: Goda hamburgare direkt från vagnen

PRO:

SOCIALDEMOKRATERNA:

LARS LIF: Fiskeprodukter m.m

ANNA ELIASSON: Virkade gosedjur

ROLF BERGLUND: Slöjd

MARIANA HAHLIN: Hjortronsylt

HELEN KARLSSON: mattor, textilier

BITTEN OCH ROLAND: Säljer tunnbröd i bagarstugan.

Hembygdsföreningen säljer KRÖNIKAN och lotteri utanför Hembygdsgården. Även säljs det korv utanför Hembygdsgården.

Christer Oscarsson säljer Bergvattenboken och visar nostalgiska bilder från MC.klubben ”FRIDAS” första år. Klubben firar 50år i år. Den bildades 1974. Det händer i Flottarkojan. Kanske några Motorcyklar kommer att vara där också.

Christer Oscarsson och Roger Hahlin kommer att guida runt i stugorna kl: 12:00 och 14:00, Start utanför expeditionen.

Utställning gamla fotogenlampor i timmerkojan.

Hantverkare i Erke Björns hus: Åsa Bertilsson och två till sitter där och hantverkar.

Smaka på kolbullar i Timmerkojan.

Musik ute på området blir det också, Helen Skoglund och Veronica Vesterlund spelar lite då och då från bron på Pål-Anders stuga.

Årets kulturstipendiat, Annika Danielsson kommer att välkomna alla samt underhålla lite med sitt Durspel under dagen.